Een heerlijke soep voor de komende wintermaanden, vegetarische erwtensoep (bron: niet bekent) Nodig voor 8 personen: 500 g spliterwten 1 niet al te grote knolselderij 2 winterpenen 2 grote uien 2 preien 3 stengels bleekselderij 1 bosje platte peterselie 1 bosje bladselderij 5 takjes tijm 2 laurierblaadjes 50 g boter 2 knoflooktenen ½ eetlepel zwarte peperkorrels ½ eetlepel zout Bereiding Deel 1 (bouillon): Snij 1 winterpeen, 1 prei, 1 ui en de bleekselderij in stukken. Schillen hoeft niet, wassen wel. Doe samen met peterselie, laurier, tijm, peperkorrels, zout en 2,5 liter koud water in een grote pan. Laat met deksel op hoog vuur aan de kook komen en daarna een half uur flink borrelen (nee, zachtjes trekken hoeft hier niet!). Giet af door een zeef en gooi alle groente weg. Deel 2 (soep): Smelt de boter in een tweede grote soeppan en fruit de gesnipperde andere ui en knoflook 5 minuten. Snij intussen de (wél geschilde) knolselderij en overgebleven winterpeen en prei in stukjes. Fruit 5 minuten mee. Was de spliterwten in een zeef en doe erbij. Giet de groentebouillon erbij. Breng aan de kook, laat ± een uurtje zachtjes sudderen tot alles gaar is. Pureer met de staafmixer tot glad met hier en daar nog een gezellig groentebonkje. Roer de fijngehakte bladselderij erdoor. Proef op peper en zout. Lekker erbij: roggebrood met boter en oude kaas. TIPS: • Spliterwten weken hoeft niet, goed afspoelen in een zeef wel. • De bouillon kun je ook al vooraf maken. Geen zin in? Neem dan kant-en-klare bouillon, bij voorkeur de biologische variant.
In deze inspiratiehoek vind je allerlei leuke en inspirerende informatie. Van gezondheidstips tot heerlijke recepten of fantastische boeken tips die zeer de moeite waard zijn om te lezen. En heb jij een goede tip of een gezond recept, deel deze dan met mij. Dan zorg ik ervoor dat het een mooi plekje krijgt in de iJkpraktijk inspiratiehoek.
Oersterk in 6 weken drs. Richard de Leth Mindfulness voor een gelukkig leven Thich Nhat Hanh Met verstand gezond Ineke Haisma Vraag en het wordt gegeven Esther en Jerry Hicks Alles draait om je hormonen Rineke Dijkinga Je brein vitaal Rineke Dijkinga Weten van (h)eerlijk eten deel 1 en deel 2 Rineke Dijkinga Oersterk eten drs. Richard de Leth
Inspirerende recepten
Inspirerende boeken
Peren-noten koek (bron: Rineke Dijkinga) Wat heb je nodig: 200 gram (naakte) havermout 100 gram amandelmeel 100 gram kastanje meel (of bananenmeel) 100 gram gesmolten extra virgin kokosolie (of deels roomboter) 300 gram rijpe peer (indien biologisch met schil en al gebruiken) 200 gram zoete aardappel 2 gram natrium bicarbonaat Eventueel wat kaneel, kardemom, vanillepoeder 100-125 gram noten, pitten, zaden (geroosterd en/of grof gehakt) Eventueel 5-10 gram psyllium (extra vezels) Eventueel wat honing om mee te garneren. Maar liever doe je dat met wat fruitpartjes Bereiding: Doe de havermout, amandel- en kastanje meel in een kom en meng goed. Verwarm de oven voor op 14o graden en smelt alvast de kokosolie/roomboter in een kommetje. Was de peren heel goed en verwijder het klokhuis en eventueel de schil. Blender ze tot het helemaal vloeibaar is. Schil ook de zoete aardappelen en blender deze ook fijn. Meng de peer en zoete aardappel met het bicarbonaat en roer eventueel de psyllium er goed door. Doe het bij het meel/havermoutmengsel en doet in een met bakpapier beklede taartvorm. Egaliseer je taart en strooi vervolgens het pitten-, zaden-, notenmengsel erover. Druk dit heel goed aan een ze je taart 30-35 minuten in de oven. Maak er 40 minuten van als je de koek echt stevig wilt. Ook lekker als ontbijt met partjes sinaasappel, kiwi of rood fruit erbij.
Een heerlijke soep voor de komende wintermaanden, vegetarische erwtensoep (bron: niet bekent) Nodig voor 8 personen: 500 g spliterwten 1 niet al te grote knolselderij 2 winterpenen 2 grote uien 2 preien 3 stengels bleekselderij 1 bosje platte peterselie 1 bosje bladselderij 5 takjes tijm 2 laurierblaadjes 50 g boter 2 knoflooktenen ½ eetlepel zwarte peperkorrels ½ eetlepel zout Bereiding Deel 1 (bouillon): Snij 1 winterpeen, 1 prei, 1 ui en de bleekselderij in stukken. Schillen hoeft niet, wassen wel. Doe samen met peterselie, laurier, tijm, peperkorrels, zout en 2,5 liter koud water in een grote pan. Laat met deksel op hoog vuur aan de kook komen en daarna een half uur flink borrelen (nee, zachtjes trekken hoeft hier niet!). Giet af door een zeef en gooi alle groente weg. Deel 2 (soep): Smelt de boter in een tweede grote soeppan en fruit de gesnipperde andere ui en knoflook 5 minuten. Snij intussen de (wél geschilde) knolselderij en overgebleven winterpeen en prei in stukjes. Fruit 5 minuten mee. Was de spliterwten in een zeef en doe erbij. Giet de groentebouillon erbij. Breng aan de kook, laat ± een uurtje zachtjes sudderen tot alles gaar is. Pureer met de staafmixer tot glad met hier en daar nog een gezellig groentebonkje. Roer de fijngehakte bladselderij erdoor. Proef op peper en zout. Lekker erbij: roggebrood met boter en oude kaas. TIPS: • Spliterwten weken hoeft niet, goed afspoelen in een zeef wel. • De bouillon kun je ook al vooraf maken. Geen zin in? Neem dan kant-en-klare bouillon, bij voorkeur de biologische variant.
Peren-noten koek (bron: Rineke Dijkinga) Wat heb je nodig: 200 gram (naakte) havermout 100 gram amandelmeel 100 gram kastanje meel (of bananenmeel) 100 gram gesmolten extra virgin kokosolie (of deels roomboter) 300 gram rijpe peer (indien biologisch met schil en al gebruiken) 200 gram zoete aardappel 2 gram natrium bicarbonaat Eventueel wat kaneel, kardemom, vanillepoeder 100-125 gram noten, pitten, zaden (geroosterd en/of grof gehakt) Eventueel 5-10 gram psyllium (extra vezels) Eventueel wat honing om mee te garneren. Maar liever doe je dat met wat fruitpartjes Bereiding: Doe de havermout, amandel- en kastanje meel in een kom en meng goed. Verwarm de oven voor op 14o graden en smelt alvast de kokosolie/roomboter in een kommetje. Was de peren heel goed en verwijder het klokhuis en eventueel de schil. Blender ze tot het helemaal vloeibaar is. Schil ook de zoete aardappelen en blender deze ook fijn. Meng de peer en zoete aardappel met het bicarbonaat en roer eventueel de psyllium er goed door. Doe het bij het meel/havermoutmengsel en doet in een met bakpapier beklede taartvorm. Egaliseer je taart en strooi vervolgens het pitten-, zaden-, notenmengsel erover. Druk dit heel goed aan een ze je taart 30-35 minuten in de oven. Maak er 40 minuten van als je de koek echt stevig wilt. Ook lekker als ontbijt met partjes sinaasappel, kiwi of rood fruit erbij.
Inspirerende recepten
Oersterk in 6 weken drs. Richard de Leth Mindfulness voor een gelukkig leven Thich Nhat Hanh Met verstand gezond Ineke Haisma Vraag en het wordt gegeven Esther en Jerry Hicks Alles draait om je hormonen Rineke Dijkinga Je brein vitaal Rineke Dijkinga Weten van (h)eerlijk eten deel 1 en deel 2 Rineke Dijkinga Oersterk eten drs. Richard de Leth
Inspirerende boeken
Met aandacht en bewustwording naar een betere gezondheid
Met aandacht en bewustwording naar een betere gezondheid